PRZEWODNIK


Statystyki i zestawienia, dotyczące rozpiętości kładek, ich konstrukcji i przeznaczenia.

Spośród dziewięćdziesięciu czterech kładek, dane dotyczące rozpiętości, dostępne są dla pięćdziesięciu pięciu, podkreślonych w tabeli. (Kładki projektowane) oznaczono nawiasami, a wymarłe kolorem szarym.
Ponieważ długości części poza przęsłami linowymi (schody, pochylnie, przęsła podparte na filarach) nie zawsze są znane, a w wielu przypadkach leżą poza osią przęseł kładki - zatem przy analizie maksymalnych i średnich rozpiętości różnych typów kładek brano pod uwagę tylko przęsła oparte na linach (wiszące, podwieszone, wstęgowe).


Typ kładki:

Kładki wstęgowe
7 (3)

Kładki wiszące
67 (28)

Kładki podwieszone
36 (24)

Kładki dla pieszych
88 (44)

OBIEKTÓW
6 (2):

Biały Dunajec, (Gorzyce II), Mokre, Myślenice, Tropie I, Zabrzeż

OBIEKTÓW 58 (26):

Bachów, Besko, Biecz I, Biecz II, Bochnia, Budziwoj, Czernichów, Dobra, (Gdów), Glinik Charzewski, Gorlice I, Gorlice II, Gorzyce I, Jasło II, Kalembina, Krosno I, Krosno II, Krosno III, Krosno IV, Kołaczyce Krupski Młyn, Krzyżanowice, Kunów, Mielec, (Międzybrodzie), Mikluszowice, Morochów, Mucharz, Nechrybka, Niziny, Nowy Sącz, Piwniczna, Popów, Procisne, Przysieki, Pustków, Rajskie, Rożnów I, Rożnów II, Rożubowice, Rzeszów I, Sanok I, Sanok II, (Sanok III), Skawina, Słonne, Sucha Beskidzka, Świętoniowa, Terliczka, Tropie II, Tylmanowa II, Ustroń I, Wara, Wisła I, Wisła II, Witryłów I, Witryłów II, Wybrzeże

OBIEKTÓW 24 (16):

Bedzin, Chorzów I, Chorzów II, Dębica, Gaj, Kamienica Dolna, Katowice, Kielce II, Kraków I, Kraków III, Nowa Sarzyna, (Mszana Dolna), Ostrowiec Świętokrzyski, Pcim, Piekiełko, Przemyśl, Racibórz, Ropica Polska I, Ropica Polska II, Ruda Śląska, Rzeszów II, Sielpia Wielka, Sromowce, Wrzosowa

Kładki pieszo-jezdne
11 (6)

OBIEKTÓW
1 (1)

Lubień

OBIEKTÓW 4 (1):

Chodaczów, Iskrzynia, Jasło I, Olszany

OBIEKTÓW 6 (4):

Połaniec, Rzuchów, Tylmanowa I, Tylmanowa III, Tylmanowa IV, Ustroń II,

Kładki technologiczne
11 (5)

 

OBIEKTÓW 5 (1):

Dąbrowa Górnicza I, Dąbrowa Górnicza II, Dąbrowa Górnicza III, Kielce I, Obarzym

OBIEKTÓW 6 (4):

Częstochowa, Kraków II, Kraków IV, Kraków V, Kraków VI, Kraków VII


Przeszkody terenowe:

  • cieki wodne - 73 istniejące, 5 projektowanych, 17 wymarłych;
  • drogi i ulice - 12 istniejących;
  • linie kolejowe - 1 istniejąca, 1 wymarła;
  • łączniki między budynkami - 1 istniejąca;

Najczęściej przekraczane rzeki:

  • San (18): 11 istniejących, 2 projektowane, 5 wymarłych;
  • Wisłok (15): 14 istniejących, 1 wymarła;
  • Dunajec (11): 7 istniejących, 4 wymarłe.

porównanie rozpiętości


Rozpiętości:

  • przęsła głównego ≥ 100,00 m - 16 kładek (z tego 2 wymarłe i 1 projektowana);
  • części linowej ≥ 150,00 m - 9 kładek (z tego 1 wymarła);
  • całkowita ≥ 200,00 m - 4 kładki (z tego 1 wymarła);

Najdłuższe kładki (wraz z częścią podpartą):

1. Kraków II; 417,50 m

2. Bochnia; 241,60 m

3. Witryłów II; 215,54 m

Średnia z 55 obiektów: 103,03 m.


Najdłuższe kładki (tylko część cięgnowa):

Typ kładki:

Kładki wstęgowe
średnia: za mało danych

Kładki wiszące
średnia z 29 obiektów: 109,31 m

Kładki podwieszone
średnia z 23 obiektów: 68,91 m

Kładki dla pieszych
średnia z 44 obiektów: 92,21 m

Myślenice; 75,00 m

Bochnia; 201,60 m

Pcim; 111,00 m

Kładki pieszo-jezdne
średnia: za mało danych

Lubień; 71,40 m

Olszany; 104,30 m

Tylmanowa I; 100,00 m

Kładki technologiczne
średnia: za mało danych

 

Kielce I; 78,00 m

Kraków II; 312,00 m

Średnia z 55 obiektów: 91,76 m.


Kładki o najdłuższym przęśle głównym:

Typ kładki:

Kładki wstęgowe
średnia: za mało danych

Kładki wiszące
średnia z 29 obiektów: 86,41 m

Kładki podwieszone
średnia z 23 obiektów: 52,66 m

Kładki dla pieszych
średnia z 44 obiektów: 71,71 m

Myślenice; przęsło 75,00 m

Witryłów II; przęsło 150,00 m

Sromowce; pzęsło 90,00 m

Kładki pieszo-jezdne
średnia: za mało danych

Lubień; przęsło 71,40 m

Olszany; przęsło 104,30 m

Tylmanowa I; przęsło 100,00 m

Kładki technologiczne
średnia: za mało danych

 

Kielce I; przęsło 78,00 m

Kraków II; przęsło 156,00m

Średnia z 55 obiektów: 72,09 m.


Najwyższy pylon (wysokość całkowita):

1. Kraków II; 46,80 m

2. Kraków I; 34,52 m

3. Ustroń II; 31,25 m


Najszersze przęsło:

1, 2, 3. Chorzów I i II; 6,00 m

1, 2, 3. Kraków II; 6,00 m

4. Lubień; 5,54 m


Ciekawostki:

Najstarsza: Krupski Młyn, około 1935;

Najkrócej użytkowana: Sanok I, zniszczona przez huragan w przeddzień oficjalnego otrwarcia;

Najozdobniejsza: Krzyżanowcie;

Najwyżej położona: Kraków V, technologiczna między dachami dwu apartamentowców, około 58 m nad powierzchnią terenu;

Najbardziej innowacyjna: Tylmanowa III, wzniesiona w 1959, jako jeden z pierwszych na świecie przepraw podwieszonych;

Unikalna: Lubień, jedyna w Polsce wtęgowa z betonu sprężonego;



*Powrót na górę strony.

*Spis
 Statystyki