PRZEWODNIK


Statystyki i zestawienia, dotyczące rozpiętości kładek, ich konstrukcji i przeznaczenia.

Spośród stu czterdziestu czterech kładek, dane dotyczące rozpiętości, dostępne są dla pięćdziesięciu pięciu, podkreślonych w tabeli. (Kładki projektowane) oznaczono nawiasami, a wymarłe kolorem szarym.
Ponieważ długości części poza przęsłami linowymi (schody, pochylnie, przęsła podparte na filarach) nie zawsze są znane, a w wielu przypadkach leżą poza osią przęseł kładki - zatem przy analizie maksymalnych i średnich rozpiętości różnych typów kładek brano pod uwagę tylko przęsła oparte na linach (wiszące, podwieszone, wstęgowe).


Typ kładki:

Kładki wstęgowe
8 (3)

Kładki wiszące
91 (28)

Kładki podwieszone
45 (24)

Kładki dla pieszych
116 (44)

OBIEKTÓW
7 (2):

Biały Dunajec, (Gorzyce II), Jaroszowice Mokre, Myślenice, Tropie I, Zabrzeż

OBIEKTÓW 75 (26):

Bachów, Besko, Biecz I, Biecz II, Brzezówka, Bochnia, Budziwoj, Bytom, Chorzów III, Czernichów, Dobra, Dobrzechów, (Gdów), Glinik Charzewski, Gorlice I, Gorlice II, Gorzyce I, Jedlicze I, Kalembina, Kołaczyce, Krosno IV, Krosno V, Krosno VI, Krosno VII, Krosno VIII, Krupski Młyn, Krzyżanowice, Kunów, Mielec, (Międzybrodzie), Mikluszowice, Morochów, Mucharz, Nechrybka, Niziny, Nowy Sącz, Piwniczna, Popów, Przybówka, Przysieki, Pustków, Rajskie, Roztoki, Rożnów I, Rożnów II, Rożubowice, Rzeszów I, Sanok I, Sanok II, (Sanok III), Sądkowa, Skawina, Słonne, Strzyżów I, Strzyżów II, Strzyżów III, Sucha Beskidzka, Świętoniowa, Terliczka, Tropie II, Tylmanowa II, Ustroń I, Wara, Wisła I, Wisła II, Wiśniowa, Witryłów I, Witryłów II, Wojaszówka, Wybrzeże, Zabłotce, Zaborów, Zagórz, Załęże I, Załęże II

OBIEKTÓW 34 (16):

Będzin, Chorzów I, Chorzów II, Dębica, Gaj, Głogoczów, Gromnik, Jasło V, Jasło VI, Kamienica Dolna, Katowice, Kielce II, Kraków I, Kraków III, (Mszana Dolna), Nowa Sarzyna, Odrzykoń, Ostrowiec Świętokrzyski, Pcim, Piekiełko, Pielnia, Procisne, Przemyśl, Racibórz, Ropica Polska I, Ropica Polska II, Ruda Śląska, Rzeszów II, (Rzeszów III), Sękowa, Siedliska, Sielpia Wielka, Sromowce, Wrzosowa

Kładki pieszo-jezdne
12 (6)

OBIEKTÓW
1 (1)

Lubień

OBIEKTÓW 6 (1):

Chodaczów, Iskrzynia, Jasło I, Krosno II, Krosno III Olszany

OBIEKTÓW 5 (4):

Połaniec, Tylmanowa I, Tylmanowa III, Tylmanowa IV, Ustroń II,

Kładki technologiczne
16 (5)

 

OBIEKTÓW 10 (1):

Dąbrowa Górnicza I, Dąbrowa Górnicza II, Dąbrowa Górnicza III, Jasło II, Jasło III, Jasło IV, Jedlicze II, Kielce I, Krosno I, Obarzym

OBIEKTÓW 6 (4):

Częstochowa, Kraków II, Kraków IV, Kraków V, Kraków VI, Kraków VII


Przeszkody terenowe:

  • cieki wodne - 96 istniejących, 6 projektowanych, 26 wymarłych;
  • drogi i ulice - 13 istniejących;
  • linie kolejowe - 1 istniejąca, 1 wymarła;
  • łączniki między budynkami - 1 istniejąca;

Najczęściej przekraczane rzeki:

  • Wisłok (28): 22 istniejące, 1 projektowana, 5 wymarłych;
  • San (17): 10 istniejących, 2 projektowane, 5 wymarłych;
  • Dunajec (11): 7 istniejących, 4 wymarłe.

porównanie rozpiętości


Rozpiętości:

  • przęsła głównego ≥ 100,00 m - 16 kładek (z tego 2 wymarłe i 1 projektowana);
  • części linowej ≥ 150,00 m - 9 kładek (z tego 1 wymarła);
  • całkowita ≥ 200,00 m - 4 kładki (z tego 1 wymarła);

Najdłuższe kładki (wraz z częścią podpartą):

1. Kraków II; 417,50 m

2. Bochnia; 241,60 m

3. Witryłów II; 215,54 m

Średnia z 55 obiektów: 103,03 m.


Najdłuższe kładki (tylko część cięgnowa):

Typ kładki:

Kładki wstęgowe
średnia: za mało danych

Kładki wiszące
średnia z 29 obiektów: 109,31 m

Kładki podwieszone
średnia z 23 obiektów: 68,91 m

Kładki dla pieszych
średnia z 44 obiektów: 92,21 m

Myślenice; 75,00 m

Bochnia; 201,60 m

Pcim; 111,00 m

Kładki pieszo-jezdne
średnia: za mało danych

Lubień; 71,40 m

Olszany; 104,30 m

Tylmanowa I; 100,00 m

Kładki technologiczne
średnia: za mało danych

 

Kielce I; 78,00 m

Kraków II; 312,00 m

Średnia z 55 obiektów: 91,76 m.


Kładki o najdłuższym przęśle głównym:

Typ kładki:

Kładki wstęgowe
średnia: za mało danych

Kładki wiszące
średnia z 29 obiektów: 86,41 m

Kładki podwieszone
średnia z 23 obiektów: 52,66 m

Kładki dla pieszych
średnia z 44 obiektów: 71,71 m

Myślenice; przęsło 75,00 m

Witryłów II; przęsło 150,00 m

Sromowce; pzęsło 90,00 m

Kładki pieszo-jezdne
średnia: za mało danych

Lubień; przęsło 71,40 m

Olszany; przęsło 104,30 m

Tylmanowa I; przęsło 100,00 m

Kładki technologiczne
średnia: za mało danych

 

Kielce I; przęsło 78,00 m

Kraków II; przęsło 156,00m

Średnia z 55 obiektów: 72,09 m.


Najwyższy pylon (wysokość całkowita):

1. Kraków II; 46,80 m

2. Kraków I; 34,52 m

3. Ustroń II; 31,25 m


Najszersze przęsło:

1, 2, 3. Chorzów I i II; 6,00 m

1, 2, 3. Kraków II; 6,00 m

4. Lubień; 5,54 m


Ciekawostki:

Najstarsza: Krupski Młyn, około 1935;

Najkrócej użytkowana: Sanok I, zniszczona przez huragan w przeddzień oficjalnego otrwarcia;

Najozdobniejsza: Krzyżanowcie;

Najwyżej położona: Kraków V, technologiczna między dachami dwu apartamentowców, około 58 m nad powierzchnią terenu;

Najbardziej innowacyjna: Tylmanowa III, wzniesiona w 1959, jako jeden z pierwszych na świecie przepraw podwieszonych;

Unikalna: Lubień, jedyna w Polsce wtęgowa z betonu sprężonego;



*Powrót na górę strony.

*Spis
 Statystyki