KRAKÓW
Małopolska, miasto Kraków
Kraków I
Obiekt istniejący
- Rodzaj kładki: podwieszona, dla pieszych;
- Przeszkoda terenowa: ulica Opolska;
- Lokalizacja: osiedle Krowodrza Górka na południu, osiedle Prądnik Biały Zachód na północy;
- ;
- Ilość przęseł: 2 podwieszone + część podparta;
- Rozpiętość: 39,00 m + 39,00 m + część podparta po stronie południowej 42,00 m (w tym 12,00 m schody) i po
stronie północnej 17,74 m (schody);
- Pylon: stalowy, typu A;
- Wysokość pylonu: 34,52 m;
- Układ nośny: układ podwieszony, promienisty, zbieżny;
- Pomost: płyta stalowa ortotropowa na stalowym ruszcie i dwu stalowych belkach-skrzyniach 50x86 cm;
- Szerokość pomostu: 4,64 m;
- Sztywność pionowa: wanty i sztywność pomostu;
- Sztywność pozioma: sztywność pomostu;
- Zdjęcie: autorskie, od strony południowo-wschodniej, kwiecień, 2001;
- Uwagi:
- szerokość przęsła kładki odpowiada mostom, brak jednak możliwości wjechania pojazdu na kładkę;
- przęsło kładki ciężkie, masywne, zaprojektowane jak dla przeniesienia ruchu samochodowego;
- ruch kołowy na kładce niemożliwy z uwagi na schody na obu krańcach kładki;
- po stronie północnej schody załamane w planie;
- po wschodniej stronie osi kładki dodatkowe 3 biegi schodów pod kątem ok. 80 stopni do osi pomostu;
- dane techniczne udostępnione przez archiwum Urzędu Miasta w Krakowie.
Kraków II
Obiekt istniejący
- Rodzaj kładki: podwieszona, technologiczna;
- Przeszkoda terenowa: rzeka Wisła;
- Lokalizacja: dzielnica Pychowice na prawym (południowym) brzegu, Zwierzyniec na lewym;
- ;
- Ilość przęseł: 2 podwieszone + część podparta;
- Rozpiętość: 156,00 m + 156,00 m + część podparta na brzegu prawym 13,00 m i na lewym 39,00 m + 40,50 m + 13,00 m;
- Pylon: stalowy na cokole żelbetowym, typu Y;
- Wysokość pylonu: 40,70 m część stalowa, cokół 6,10 m;
- Układ nośny: układ podwieszony, wachlarzowy, zbieżny, wanty potrójne;
- Pomost: blachownice pionowe połączone kratownicą poziomą;
- Szerokość pomostu: 6,00 m;
- Sztywność pionowa: blachownice i wanty;
- Sztywność pozioma: kratownica pozioma;
- Zdjęcie: autorskie, prawy brzeg od strony dolnej wody, maj 2009;
- Uwagi:
- pylon jest nieco za niski w proporcji do rozpiętości przęsła;
- dane techniczne udostępnione przez archiwum Urzędu miasta w Krakowie.
Kraków III
Obiekt istniejący
- Rodzaj kładki: podwieszona, dla pieszych;
- Przeszkoda terenowa: droga zaopatrzeniowa Galerii Krakowskiej;
- Lokalizacja: parking nad dworcem PKP Kraków Główny po stronie wschodniej, parking w Galerii Krakowskiej po stronie zachodniej;
- ;
- Ilość przęseł: 1 podwieszone;
- Rozpiętość: 19,00 m;
- Pylon: brak;
- Wysokość zakotwienia want nad poziomem kładki 3,50 m;
- Układ nośny: układ podwieszony, promienisty, rozbieżny;
- Pomost: drewniany na stalowym ruszcie;
- Szerokość pomostu: 3,50 m;
- Sztywność pionowa: wanty i sztywność pomostu;
- Sztywność pozioma: sztywność pomostu i wanty;
- Zdjęcie: autorskie, z północno-wschodniej strony, sierpień 2007;
- Uwagi:
- szerokość przęsła kładki odpowiada kładkom pieszo-jezdnym, brak jednak możliwości wjechania pojazdu na kładkę;
- wanty zakotwione do ściany budynku
- dane techniczne pochodzą z pomiarów własnych.
Kraków IV
Obiekt istniejący
- Podwieszona kładka technologiczna przez Drwinkę;
- ;
- Zdjęcie: autorskie, lewy brzeg od strony górnej wody, maj 2009.
Kraków V
Obiekt istniejący
- Podwieszona kładka technologiczna między dwoma apartamentowcami, około 58 m nad powierzchnią ziemi;
- Budynki przy skrzyżowaniu ulic Bratysławskiej i Doktora Twardego;
- ;
- Zdjęcie: autorskie, od zachodu, marzec 2010.
Kraków VI
Obiekt istniejący
- Rodzaj kładki: podwieszona, technologiczna;
- Przeszkoda terenowa: strumień Wilga;
- Lokalizacja: około 200 m na południowy zachód od mostu ulicy Konopnickiej nad Wilgą, ulica Komandosów na lewym (północnym) brzegu;
- ;
- Ilość przęseł: 3 podwieszone + część podparta;
- Rozpiętość: 11,80 m + 28,75 m + 11,80 + częśc podparta na obu brzegach po 2,65 m;
- Pylon: stalowe na cokole żelbetowym, wielopoziomowa rama portalowa;
- Wysokość pylonu: 9,40 m częśc stalowa, 0,60 m cokół;
- Układ nośny: układ podwieszony, promienisty, równoległy;
- Pomost: pozioma kratownica stalowa;
- Szerokość pomostu: 1,65 m;
- Sztywność pionowa: wanty i sztywność pomostu;
- Sztywność pozioma: sztywność pomostu;
- Zdjęcie: autorskie, prawy brzeg od strony dolnej wody, kwiecień 2010;
- Uwagi:
- pylon nie jest klasycznym przykładem ramy portalowej (rama przestrzenna z kątowników, zazwyczaj zaś jest to rama płaska);
- druga para want z obu pylonów zakotwiona jest do wspólnego punktu na przęśle, przesuniętego o 0,45 m ku prawemu brzegowi w stosunku do środka rozpiętości;
- dane techniczne pochodzą z pomiarów własnych.
Kraków VII
Obiekt istniejący
- Rodzaj kładki: podwieszona, technologiczna;
- Przeszkoda terenowa: strumień Prądnik;
- Lokalizacja: około 10 m na południe od mostu ulicy Opolskiej nad Prądnikiem;
- ;
- Ilość przęseł: 1 podwieszone;
- Rozpiętość: 26,63 m;
- Pylon: wsporniki stalowe na dachach przyczółków, będacych jednocześnie pomieszczeniami zapleczy technologicznych;
- Wysokość pylonu: 0,40 m częśc stalowa, 2,55 m cokół;
- Układ nośny: układ podwieszony, monokablowy, równoległy;
- Pomost: brak;
- Szerokość pomostu: - ;
- Sztywność pionowa: wanty i sztywność własna rur;
- Sztywność pozioma: sztywność własna rur;
- Zdjęcie: autorskie, z prawego (zachodniego) brzegu od strony dolnej wody, marzec 2010;
- Uwagi:
- dane techniczne pochodzą z pomiarów własnych.
Kraków VIII
Obiekt istniejący
- Podwieszona kładka technologiczna przez Drwinę;
- ;
- Zdjęcie: autorskie, lewy brzeg od strony dolnej wody, maj 2018.
Kraków IX
Obiekt istniejący
- Rodzaj kładki: wisząca, dla pieszych;
- Przeszkoda terenowa: linia kolejowa;
- Lokalizacja: stacja kolejowa Kraków-Bonarka;
- ;
- Ilość przęseł: 2 wiszące;
- Rozpiętość: 38,80 m + 30,50 m (wschodnie + zachodnie);
- Pylony: skrajne - żelbetowy, para ram portalowych równoległych do osi pomostu;
pośredni - typu I;
- Wysokość pylonu: 11,90 m;
- Układ nośny: układ wiszący, równoległy, wieszaki równoległe;
- Pomost: płyta zestpolona, stalowo-żelbetowa;
- Szerokość pomostu: 5,00 m ;
- Sztywność pionowa: sztywnośc pomostu, układu złożonego pomost-zadaszenie i wieszaki, ;
- Sztywność pozioma: sztywność własna pomostu;
- Zdjęcie: autorskie, od strony południowej, grudzień 2022.
- Uwagi:
- dane techniczne pochodzą z pomiarów własnych;
- główne cięgna nosne wykonane z dwuteowników;
- układ konstrukcyjny kładki niejasny, sztywnośc pochodzi przede wszystkim od pomostu, dodatkowych podpór w miejscu schodów i
wind oraz konstrukcji zadaszenia, linowy układ nośny ma znaczenie symboliczne;
Kraków X
Obiekt istniejący
- Projekt podwieszonej kładki dla pieszych przez Wisłę;
- ;
- Zdjęcie pochodzi ze strony Politkultura.
Kraków XI
Obiekt istniejący
- Projekt wstęgowej kładki dla pieszych przez Wisłę;
- ;
- Zdjęcie pochodzi ze strony Kraków.pl.
Powrót na górę strony.