WSTĘP


Czytając słowo "kładka" większość ludzi wyobraża sobie deskę z poręczą, przerzuconą ponad leniwie sączącą się wodą strumyka...

Kraków, kładki nad Bibiczanką w Parku Leśnym Witkowice, zdjęcia Autor, kwiecień 2003.

Nic bardziej błędnego. Oczywiście, to też jest kładka, tym niemniej określenie "kładka" dotyczy przede wszystkim mostów, przeznaczonych dla ruchu pieszego i rowerowego. Należy tu też zaliczyć kładki pieszo-jezdne, przystosowane do przejazdu lżejszych samochodów osobowych; oraz kładki technologiczne. Wszystkie te konstrukcje mogą mieć nawet kilkaset metrów rozpiętości.
Strona niniejsza powstała z myślą o zebraniu zdjęć oraz informacji o wszystkich kładkach cięgnowo-prętowych w Polsce południowo-wschodniej (zarówno istniejących jak i dopiero projektowanych, czy też już wymarłych) i stworzenie bazy danych. Mam nadzieję, ze przyda się ona inżynierom i architektom, a choćby tylko studentom tych kierunków.
W doktoracie zajmowałem się tylko lekkimi kładkami cięgnowo-prętowymi, których szerszy opis znaleźć można w dziale RODZAJE KŁADEK.

Najdłuższa kładka technologiczna; najdłuższa kładka podwieszona:
Kraków, 417,50 m




Najdłuższa kładka dla pieszych; najdłuższa kładka wisząca:
Bochnia, 241,60 m




Najdłuższa kładka pieszo-jezdna:
Olszany, 122,30 m




Najdłuższa kładka wstęgowa:
Myślenice, 93,00 m