RODZAJE KŁADEK
PRZĘSŁO, po którym odbywa się ruch na moście czy kładce, musi posiadać odpowiednią sztywność zarówno w kierunku poziomym, jak
i pionowym. Istnieje wiele różnych sposobów zapewnienia przęsłom odpowiedniej sztywności; współdziałają tu ze sobą zarówno elementy
pomostu jak i układ cięgien nośnych. Jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne, to możliwe jest tu kilka różnych sposobów klasyfikacji.
Ilość przęseł:
- mosty jednoprzęsłowe (często spotykane);
- mosty dwuprzęsłowe (nieco rzadsze);
- mosty trójprzęsłowe (często spotykane);
- mosty wieloprzęsłowe (najrzadsze);
Materiał przęsła:
- przęsło stalowe;
- przęsło żelbetowe;
- przęsło zespolone;
- przęsło drewniane (praktycznie tylko w przypadku kładek);
Przekrój poprzeczny:
- płyta stalowa ortotropowa (płyta stalowa, wzmocniona poprzecznymi i podłużnymi zebrami);
- belkowy (płyta stalowa lub żelbetowa, oparta na podłużnych belkach nośnych);
- płyta żelbetowa (w przypadku kładek możliwe jest zastosowanie samej płyty żelbetowej);
- skrzynkowy żelbetowy;
- skrzynkowy stalowy (w przypadku kładek redukuje się zazwyczaj do dwu pionowych blachownic i poziomego elementu
łączącego - kratownicy lub płyty ortotropowej);
- kratownicowy (kratownica przestrzenna dla mostów dużych rozpiętości, kratownice pozioma i pionowe dla kładek);
- linowy (pomost drewniany oparty na linach nośnych, rozwiązanie jedynie dla kładek);
Jeśli, Drogi Przechodniu, nie jesteś jeszcze zmęczony, to zapraszam do PRZEWODNIKA.