RODZAJE KŁADEK


PRZĘSŁO, po którym odbywa się ruch na moście czy kładce, musi posiadać odpowiednią sztywność zarówno w kierunku poziomym, jak i pionowym. Istnieje wiele różnych sposobów zapewnienia przęsłom odpowiedniej sztywności; współdziałają tu ze sobą zarówno elementy pomostu jak i układ cięgien nośnych. Jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne, to możliwe jest tu kilka różnych sposobów klasyfikacji.


Ilość przęseł:

  • mosty jednoprzęsłowe (często spotykane);
  • mosty dwuprzęsłowe (nieco rzadsze);
  • mosty trójprzęsłowe (często spotykane);
  • mosty wieloprzęsłowe (najrzadsze);

Materiał przęsła:

  • przęsło stalowe;
  • przęsło żelbetowe;
  • przęsło zespolone;
  • przęsło drewniane (praktycznie tylko w przypadku kładek);

Przekrój poprzeczny:

  • płyta stalowa ortotropowa (płyta stalowa, wzmocniona poprzecznymi i podłużnymi zebrami);
  • belkowy (płyta stalowa lub żelbetowa, oparta na podłużnych belkach nośnych);
  • płyta żelbetowa (w przypadku kładek możliwe jest zastosowanie samej płyty żelbetowej);
  • skrzynkowy żelbetowy;
  • skrzynkowy stalowy (w przypadku kładek redukuje się zazwyczaj do dwu pionowych blachownic i poziomego elementu łączącego - kratownicy lub płyty ortotropowej);
  • kratownicowy (kratownica przestrzenna dla mostów dużych rozpiętości, kratownice pozioma i pionowe dla kładek);
  • linowy (pomost drewniany oparty na linach nośnych, rozwiązanie jedynie dla kładek);

Jeśli, Drogi Przechodniu, nie jesteś jeszcze zmęczony, to zapraszam do PRZEWODNIKA.

*Kładka czy most?
*Omawiane kładki
*Pylony
*Cięgna
 Przęsła