RODZAJE KŁADEK
Co jest KŁADKĄ a co MOSTEM?
Odpowiedź na to pytanie zależy od roku wzniesienia konstrukcji. Odmiennie kwestię tę definiuje stara Polska Norma,
a odmiennie Eurokod. Trudno jednoznacznie podać daty; okres przejsciowy między Polską Normą a Eurokodem trwał 2010-2020.
W starej Normie PN-S-10030:1985 zdefiniowane były trzy rodzaje obciążenia: tłum pieszych q, pojazd S i pojazd K. Kładką dla
pieszych była konstrukcja, dla której uwzględniano tylko obciążenie q. Kładką pieszo-jezdną taka, gdzie brano pod uwagę
alternatywnie q lub S. Dla pełnoprawnego mostu przyjmowano K+q. Narzucona przez Normę geometria pojazdów S i K wiązała
minimalną szerokość konstrukcji z pojazdem, który mógł przejechać przez przeprawę.
Z kolei obecnie, w Eurokodzie PN-EN 1991-2:2003, podawany jest tłum pieszych q, pojazd LM1 i pojazd wyjątkowy. Obciążenia
te dzielą przeprawy mostowe na kładki (tylko q), kładki pieszo-jezdne (q i wyjątkowy) oraz mosty (LM1 i q). W odróżnieniu
od starej Normy nie pojawia się jednak oficjalna definicja pojęcia "kładka". Można przyjąć, że przypadek gdy na szerokości
przęsła mieści się tylko jeden pojazd LM1 (most jednokierunkowy? most dla ruchu wahadłowego?) jest pewną analogią dla
kładki pieszo-jezdnej według starej Polskiej Normy.
Oczywiście decyzja o przeznaczeniu obiektu była i jest podejmowana przez inwestora, ale z geometrii obciążeń pośrednio
wynika związek między przeznaczeniem mostu a szerokością przęsła.
| Przeprawa zaprojektowana według | Szerokość przęsła | |
| Starej Normy | Eurokodu | |
| Kładka dla pieszych | nie więcej niż 2,50 m | nie więcej niż 3,00 m |
| dowolna szerokość, brak możliwości ruchu samochodowego (schody, barierki, zakaz wjazdu) | ||
| Kładka pieszo-jezdna | więcej niż 2,50 m, nie więcej niż 4,00 m | więcej niż 3,00 m, nie więcej niż 5,40 m |
| Most | więcej niż 4,00 m | więcej niż 5,40 m |
| Kładka technologiczna | brak możliwości ruchu pieszego i samochodowego | |
Omawiane kładki.