RODZAJE KŁADEK


Co jest KŁADKĄ a co MOSTEM?

Odpowiedź na to pytanie zależy od roku wzniesienia konstrukcji. Odmiennie kwestię tę definiuje stara Polska Norma, a odmiennie Eurokod. Trudno jednoznacznie podać daty; okres przejsciowy między Polską Normą a Eurokodem trwał 2010-2020.

W starej Normie PN-S-10030:1985 zdefiniowane były trzy rodzaje obciążenia: tłum pieszych q, pojazd S i pojazd K. Kładką dla pieszych była konstrukcja, dla której uwzględniano tylko obciążenie q. Kładką pieszo-jezdną taka, gdzie brano pod uwagę alternatywnie q lub S. Dla pełnoprawnego mostu przyjmowano K+q. Narzucona przez Normę geometria pojazdów S i K wiązała minimalną szerokość konstrukcji z pojazdem, który mógł przejechać przez przeprawę.

Z kolei obecnie, w Eurokodzie PN-EN 1991-2:2003, podawany jest tłum pieszych q, pojazd LM1 i pojazd wyjątkowy. Obciążenia te dzielą przeprawy mostowe na kładki (tylko q), kładki pieszo-jezdne (q i wyjątkowy) oraz mosty (LM1 i q). W odróżnieniu od starej Normy nie pojawia się jednak oficjalna definicja pojęcia "kładka". Można przyjąć, że przypadek gdy na szerokości przęsła mieści się tylko jeden pojazd LM1 (most jednokierunkowy? most dla ruchu wahadłowego?) jest pewną analogią dla kładki pieszo-jezdnej według starej Polskiej Normy.

Oczywiście decyzja o przeznaczeniu obiektu była i jest podejmowana przez inwestora, ale z geometrii obciążeń pośrednio wynika związek między przeznaczeniem mostu a szerokością przęsła.

Przeprawa zaprojektowana według Szerokość przęsła
Starej NormyEurokodu
Kładka dla pieszych nie więcej niż 2,50 mnie więcej niż 3,00 m
dowolna szerokość, brak możliwości ruchu samochodowego (schody, barierki, zakaz wjazdu)
Kładka pieszo-jezdnawięcej niż 2,50 m, nie więcej niż 4,00 mwięcej niż 3,00 m, nie więcej niż 5,40 m
Mostwięcej niż 4,00 mwięcej niż 5,40 m
Kładka technologicznabrak możliwości ruchu pieszego i samochodowego

Dodatkową komplikacją jest nazewnictwo, powszechnie funkcjonujące w literaturze. Pewne obiekty nazywane są "od zawsze" kładkami, mimo iż ich wymiary pozwalają zakwalifikować je do mostów.

Oprócz tego na stronie umieszczone zostały informacje o konstrukcjach dla pieszych, które jednak w przeciwieństwie do "klasycznych" kładek nie łączą przeciwległych brzegów konkretnej przeszkody terenowej. Obiekty te nazwane zostały KONSTRUKCJAMI KŁADKOPODOBNYMI.

*Omawiane kładki.

 Kładka czy most?
*Omawiane kładki
*Pylony
*Cięgna
*Przęsła