RODZAJE KŁADEK


Strona niniejsza jest poświęcona jedynie kładkom CIĘGNOWO-PRĘTOWYMI, to znaczy takimi, w których cięgna grają istotną rolę konstrukcyjną.
PRĘTEM określa się element wydłużony, pracujący na zginanie, ścinanie i ściskanie lub rozciąganie. Prętem jest więc drewniana belka, na której opiera się sufit w drewnianej chatynce, ale też potężna, żelbetowa belka, podtrzymująca przęsło mostu też jest prętem. Prętami są stalowe elementy, z których wykonano słupy wysokiego napięcia, czy też słupy trakcji kolejowej i tramwajowej. Wszelkiego rodzaju kolumny i słupy, podtrzymujące stropy, to też pręty.
CIĘGNO to z kolei element wstępnie napięty, to znaczy taki, który w trakcie montowania go w konstrukcji został w sposób celowy silnie rozciągnięty. Starając się powrócić do swego pierwotnego kształtu, będzie on przyciągał do siebie elementy, do których go zamocowano. Klasycznym przykładem cięgna jest lina. Z tego też powodu kładki cięgnowo-prętowe to po prostu kładki:

wstęgowe;
wiszące;
podwieszone, niepoprawnie zwane też wantowymi;


Niekiedy korzystanie z kładek dla pieszych jest prawdziwym wyzwaniem :-)


Zdjęcia dobrze oddają ideę kładek ciegnowo-prętowych: napięte, giętkie liny nośne przenoszą obciążenia, sztywne pręty (po lewej - deski) mogą pełnić rolę np. pomostu. Przy silnym napięciu liny nośnej jest ona w stanie przejąć obciążenie nawet sporym ciężarem (po prawej) bez ryzyka wystąpienia zbyt dużego ugięcia.


MOSTY WSTĘGOWE są najstarszym typem mostów w ogóle. Już setki lat przed naszą erą w wielu regionach świata (Andy, Himalaje) wznoszono przeprawy w postaci lin o niewielkim zwisie, na których oparto pomost. Kładka taka ma postać wstęgi, luźno przewieszonej przez podpory. Idea ta powróciła przed kilkudziesięciu laty; wiele tego typu obiektów wzniesiono na terenie Czech.

Cechą charakterystyczną tej konstrukcji jest wyraźne wygięcie przęsła w dół; w przypadku dwu kolejnych rozwiązań przęsła są raczej poziome lub lekko wygięte w górę.


MOSTY WISZĄCE można uważać za konstrukcje powstałe w wyniku ewolucji mostów wstęgowych. Wiotki pomost został usztywniony przez system wieszaków i lin nośnych, przerzuconych przez dwa wysoko położone punkty, zazwyczaj szczyty specjalnie wzniesionych pylonów. Mosty te są niemal równie stare jak wstęgowe, jakkolwiek ich rozwój nastąpił dopiero w I połowie XIX wieku.

W przypadku bardzo lekkich kładek, które nie posiadają sztywnego przęsła, może się pojawić problem z rozróżnieniem między konstrukcją wstęgową a wiszącą. W obu przypadkach przęsło będzie wygięte w dół. Rozstrzygające jest istnienie bądź nieistnienie pylonu; przyjęto że minimalna wysokość pylonu musi byc większa niż wysokość balustrady. Konstrukcje takie można nazwać wstęgowo-wiszącymi.


MOSTY PODWIESZONE są dużo młodsze. Teoretyczna idea ich konstrukcji narodziła się w pierwszej połowie XVII wieku, pierwszy zaś most powstał w 150 lat później. Prawdziwy rozkwit tych konstrukcji nastąpił jednak dopiero po II wojnie światowej (od 1956 r.). W przypadku mostów podwieszonych przęsło podwiesza się do systemu prostych lin, zwanych wantami, przekazujących obciążenia na pylon. Rozwiązanie takie jest o wiele korzystniejsze, niż poprzednie, niesie jednak ze sobą większe trudności techniczne w realizacji. Z tego też powodu mosty wiszące osiągają dwukrotnie większe rozpiętości przęseł (Akashi Kaikyo 1990 m.), niż podwieszone (Tatara 980 m.).

Ukośnie umieszczone liny wywołają w prześle powstanie sił osiowych. W konstrukcjach podwieszonych nie jest więc mozliwe zastosowanie wiotkich przęseł.
Specyficzną konstrukcją, traktowaną już to jako podtyp podwieszonej, już to jako odrębny rodzaj, są mosty extradosed, czyli ze sprężeniem zewnętrznym. Kabel sprężający jest jednocześnie elementem podwieszającym przęsło. Pylony są niższe niż w przypadku konstrukcji podwieszonych.


*Pylony
*Powrót na górę strony.

*Kładka czy most?
 Omawiane kładki
*Pylony
*Cięgna
*Przęsła